Manta manta manta

Här står jag och mina polare Buubshe, Nicka och Fardusa.


Tillsammans spelar och sjunger vi barnlåtar på både somaliska och svenska. Om några veckor drar vi ut på en miniturné till några av Katrineholms skolor. Kommer bli supernice!

Att sjunga på somaliska är inte helt lätt. Dels är det en språkfråga naturligtvis. Somaliska är väldigt vackert, men oh så komplicerat. Men det är även en musikalisk fråga. Vi har inte riktigt samma system gällande noter och takter. Mången gång har Nicka och jag kliat oss i huvudet och undrat hur sjutton de somaliska trudeluttarna går egentligen.

Jag är helt övertygad om att Buubshe och Fardusa känner likadant när det kommer till de svenska visorna.

Men skam den som ger sig! Hittills har vi uppträtt vid två tillfällen. (Ironiskt nog inte för barn någon av gångerna.) Och det har funkat riktigt bra!

Nu hoppas vi förstås att det blir succé ute på skolorna och att barnen sjunger med av hjärtans lust.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0