Forskning!

Jag behöver lite hjälp! Lite forskning inför ett kommande projekt. Det skulle verkligen vara supersnällt om du kunde svara på lite frågor. Check?

Jag skriver ordet "FAMILJ". Vad är det första du kommer att tänka på?!!

Nästa grej. När du tänker på din barndom. Vad är det första du kommer att tänka på?!!

Nästa grej. Föreställ dig att du är ungefär sju år gammal. Okej? Gör du det nu? Läs inte vidare förrän du föreställer dig att du är ungefär sju. Gör du det nu? Lovar du? Okej, läs vidare... När du tänker på din mamma då, vilket är det första ord som poppar upp i ditt huvud?

Nästa grej. Även nu är du ungefär sju. Tänk på din pappa. Vilket är det första ord som poppar upp i ditt huvud?


På fotografiet ser ni Thomas syskonbarn. Hm... Intressant att fåtöljen är så fräsch där. Den var förmodligen fin i många herrans år så länge den fick vara hos Thomas föräldrar. Sen fick vi ärva den. Då var den fin i ett par månader. Hur kommer det sig?!!


Kommentarer
Postat av: Thomas

Jag har ju redan svarat på frågorna, så jag gör inte det igen... Men jag har i alla fall söta syskonbarn... Som nu är mellan 19 och 30... :D

2010-10-20 @ 09:36:04
Postat av: idan

Nu kan ju bilden göra att jag inte tänker riktigt rättvist, men med familj anser jag alla Sjöstrands med bihang. Mycket för att vi haft fruktansvärt kul ihop ungefär sen bilden ovan togs. Jag älskar storfamilj!



Barndomen andas sommar! Alla mina barndomsminnen utspelar sig på sommaren i alla dess möjliga lantliga scener.



Sju år, det var ungefär då vi började ha "fritidsgård" hemma och jag var stolt över att ha dom coolaste föräldrarna.. Fast det dök inte upp några plopp i huvudet på mig. :)

2010-10-20 @ 09:36:30
URL: http://helajavlajag.blogg.se/
Postat av: idan

Thomas, vi vill väl se dina svar här med! :)



Det känns som om att snart är dags för en ny kusinbild, förresten.

2010-10-20 @ 09:38:10
URL: http://helajavlajag.blogg.se/
Postat av: Helle

Familj- att familjer ser väldigt olika ut.

Barndom- stressfyllda jular, sommarlov.

Mamma när jag var 7- asbra.

Pappa när jag var 7- för stränga regler. När vi hälsade på/sov hos pappa tvingades vi spela spel-därför avskyr jag fortfarande att spela spel. Vi fick heller inte umgås med ngn vän under pappadagarna vilket gjorde att min übersociala syster höll på att bli galen varje sådan helg.

2010-10-20 @ 09:44:11
Postat av: Lina Smedbäck

Familj - trygghet.



Min barndom - mobbing.



När sjuåriga jag tänker på min mamma tänker jag Kramar.



När sjuåriga jag tänker på min pappa tänker jag på Humor, skratt.



:)

2010-10-20 @ 11:08:50
Postat av: Anita Kolterud

När jag hör ordet FAMILJ, så tänker jag fortfarande Mamma, Pappa samt ett eller fler barn.

När jag hör ordet BARNDOM, så tänker jag LYCKA!

När jag tänker Mamma, när jag var sju år, så tänker jag Mamma var alltid hemma, bakade bullar och bjöd på mellanmål när man kom från skolan, lyssnade när man berättade saker , höll en hel och ren, och gav trygga kramar m.m

När jag tänker Pappa , när jag var sju år, tänker jag att pappa jobbade mycket för att försörja familjen, men hade oregelbundna tider eftersom han jobbade i restaurangbranchen, och när han var hemma (ibland på dagtid) så var han en mycket närvarande och kärleksfull pappa till mina två bröder och mej.

2010-10-20 @ 11:23:40
Postat av: Tettan

FAMILJ: Gemenskap och närhet. BARNDOM: Härligt. Lek. Sommarlov. MAMMA: Snäll. Ställer upp. PAPPA: Mycket borta. Golf. Hoppas det var till någon hjälp!

2010-10-20 @ 11:52:18
Postat av: Elin

Jag tänker på trygghet och sällskap. Men jag tänker också på litet privatliv eller egentid. Barndom: utomhus, bad och sol. Bygga snögrottor, leka och tycka allt är tråkigt. Jobbigt också.

Mamma: lite tjatig, mycket i köket, lätt att prata med. Trädgården. Klippa gräs.

Pappa: "allt ordnar sig", finns där, snickrar, hugger ved, fixar med bilen. trygg.

2010-10-20 @ 12:20:25
URL: http://blogg.undrentide.se
Postat av: Lotta

Familj - många och mys

Barndom - barn och barnvakt

7 år och tänker på mamma - "snälla Lotta du som är så stor kan du hjälpa mig" (äldst av 4 syskon och en herrejösses drös med dagbarn hemma)

7 år och tänker på pappa - smörgås...(vi bredde alltid smörgås åt honom på söndagkvällen - för hela hans arbetsvecka...)

Så otroligt konstiga saker som ploppar upp alldeles jätte först!!

2010-10-20 @ 13:14:47
Postat av: Joakim

När jag tänker på FAMILJ så känner jag direkt en middag vid matbordet där man pratar om hur dagen har varit. Fina sommarkvällar i solnedgången på alltanen där man även äter. Vinterdagar när man går ut och åker pulka. Jobbiga barn som föräldrara tappar tålamodet på, bråk som urartar och som sen blir förlåtet och alla sura miner försvinner.



När jag tänker på min barndom tänker jag på skolminnen. När jag försökte spela fotboll med de sportiga personerna, men jag inser att det inte är jag, utan att hoppa hopprep är mer mig. Och från min skolstart har jag ändå formats att bli den jag är idag, i alla fall på något sätt.



När jag tänker på min mamma när jag är 7 år ser jag hennes framför mig henne alltid stoppar om en, lagar god mat, och som tjatar lite halvt.



När jag tänker på min pappa när jag är 7 år ser jag en man som gillar överaskningar som jag är lite rädd för då jag är en kontrollmänniska. Men en fin pappa som snusar lössnus som glider ner mellan tänderna.



Sådär! :D

2010-10-20 @ 20:00:45
URL: http://laang.blogg.se/
Postat av: Lajje

FAMILJ: Mina syskon

Barndom: Att leka ute hos min mormor.



Att tänka tillbaka på sin mamma som sju år: Jag tänker på kärleken jag fick från henne och tyvärr cancer. Min mamma tog när jag var 9år gammal.



Pappa: Ja, tyvärr tänker jag där som första ord, egoist!

2010-10-21 @ 19:21:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0