"En busschaufför, en busschaufför..."

Häromdagen åkte jag buss. Som en del av er vet så är bussarna numera kontantfria. Man betalar med sitt VISA-kort, ett busskort eller med ett sms. Bra eller dåligt? Ja, det var inte så kul för tonårskillen som åkte buss samtidigt som mig i alla fall...

Killen klev ombord på bussen och förklarade för busschauffören att han skickat ett sms, men ännu inte fått något svar. Det är tydligen sms-svaret man ska visa på bussen. Busschauffören mumlade surt att då fick killen gå och sätta sig men skulle komma fram igen, så fort han fått sms-svaret.

Killen satte sig. Ett par hållplatser senare ropar busschauffören att killen ska komma fram. Det gör killen och berättar att det fortfarande inte kommit något sms-svar. Men han kan visa att han skickat sms och därmed alltså väntar på svaret. Chauffören blir ännu mer sur och säger till killen att han får hoppa av vid nästa hållplats om inte sms-svaret kommit då.

Men killen får åka med till den hållplats han tänkt åka till. Det var ju snällt. Killen går då fram till busschauffören och säger att han fortfarande inte fått något sms-svar. Han hänvisar återigen till att man i alla fall kan se i hans mobil att han skickat sms till vilka det nu är man gör det.

Då följer detta samtal (B=busschauffören, K=killen)

K: Så du ser ju att jag har skickat.

B: Då skulle du skickat det tidigare, så du hunnit få svar.

K: Men jag skickade det så fort jag visste att jag skulle åka buss.

B: Nästa gång får du inte åka med om du inte fått svar!

K: Men hur ska jag göra då? Jag kan ju inte hjälpa att jag inte får svar.

B: (mycket argt) Då tar man med sig kontanter!

K: Men ni tar ju inte kontanter längre!

Ett par sekunders tystnad.

B: Då köper man busskort!!!

K: Men, om jag har busskort behöver jag ju inte...

B: UT!!! UT!!! GÅ UT UR BUSSEN!!!

Hade busschauffören varit lika arg på någon äldre? Var busschauffören egentligen frustrerad över betalsystemet men lät det gå ut över killen? Myglade killen? Var busshauffören mest upprörd över att dörrarna fungera dåligt i vinterkylan? Vem vet, vem vet...


Kommentarer
Postat av: Linda

Usch vad otrevligt! Om han ändå kunde visa att han hade skickat...

2010-01-03 @ 21:01:10
Postat av: Helle

Det är samma sak här i Göteborg. En liknande grej hände i Gtb men den tjejen fick inte kliva på bussen alls eftersom hon inte hade fått svarssmset. Hon hade ändå skickat sitt sms tio min innan bussen skulle komma plus att bussen var 5min sen!!!!

2010-01-04 @ 06:32:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0