Jag har misshandlat mina djur!!!

mus

Min man gjorde världens mest romantiska grej för några veckor sedan.
Han köpte dansmöss till mig! Två urgulliga små hannar. Jag blev så lycklig så jag nästan sprack!!!

Rätt snart började mössen slåss. Och här snackar vi inga pytteslagsmål inte. Här höggs det hejvilt så blodet rann. Vi fattade rätt snart att det inte skulle dröja förrän en av mössen skulle dö om vi inte gjorde något.

Jag undrade om det kunde bero på att det var två hannar. Men min man berättade att personalen i djuraffären sagt att det inte skulle vara några som helst problem att ha de två hannarna ihop. De hade ju växt upp tillsammans.

Min bästelibästaste kompis Therese kollade lite på nätet och det dröjde inte länge förrän hon fick reda på att det är hur korkat som helst att ha två hanmöss tillsammans. Dessutom heter det inte dansmöss. Dansmusen är en slags mus med något genetiskt fel som gör att de bara snurrar runt, runt, runt. Detta var alldeles vanliga tam-möss fast djuraffären felaktigt kallat dom dansmöss.

Vi särade på de två mössen och har nu två burar som står bredvid varandra. Inte riktigt som vi tänkt oss, men nu fick det bli så.

Vis av det som hänt tänkte jag att jag måste sätta mig in lite mer i hur man sköter de små liven på korrekt sätt. Och så kom jag på att vi ju har en liten sköldpadda och en salamander också. Kunde det vara så att vi fått fel information från djuraffären om hur dessa djur ska skötas också? Vi har nämligen köpt mössen, sköldpaddan och salamandern från samma djuraffär.

Jag kollade runt bland en mängd olika sidor på nätet. Och jo då... Visst har vi fått fel information. Om en mängd saker!

Till exempel är det jättedumt att ha salamandern och sköldpaddan i samma akvarium, fast personalen i djuraffären sagt att "Det kommer funka perfekt". Salamandern och sköldpaddan ska ha helt olika temperatur. Dessutom har de rekommenderat och sålt ett alldeles för litet akvarium till oss. Och maten de sagt ska funka hur fint som helst täcker inte alls upp djurens behov.

Ju mer jag sätter mig in i hur mina djur ska skötas desto mer frustrerad blir jag. Det är ju en miljon grejer att tänka på!

Jag blir så nedrans förbaskad på personalen i djuraffären. Naturligtvis tror vi som konsumenter på vad de säger! Det är ju deras jobb att informera, eller? Om det nu inte är deras skyldighet att berätta hur man tar hand om djuren de säljer så får de väl säga det. "Varsågod, köp ett djur hos oss, men du får själv ta reda på hur du ska sköta det!" För när de berättar vad djuren ska äta, hur varmt de ska ha det, hur ofta man ska göra rent hos dom och så vidare... Ja, då tror man ju på dom.

Suck...


Kommentarer
Postat av: anki

shit, men kan ni inte köpa två damer till dem...alltså en till vadera...jag vet det blir dansmusbebisar, men kanske man kan ge damerna p-piller, spriral, finns det muskondomer?



ha ; ))

2009-07-24 @ 11:45:50
URL: http://ankis.blogg.se/
Postat av: Ingerb

Hade du frågat mig hade jag vetat att man inte kan ha 2 hannar ihop.Inte hamstrar heller...slåss som tusan. Skulle köpa undulater, en av var, fick 2 hannar inga ägg...konstigt..? Annonserade om matautomat till firrarna..visste inte om det var till dammfiskar (stod i samma annons ) m.a.o. noll koll. Ska vi ta över butiken?

2009-07-27 @ 22:02:30
Postat av: Jenny Penny Snigelslemmy

Bra förslag Inger! Vi tar över skiten!!! Och då ska vi banne mig sälja muskondomer också Anki. Ha, ha!!!

2009-07-28 @ 14:29:37
URL: http://wistbacka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0