Mama Morrigan returns


På fredag spelar Mama Morrigan igen.
Världens bästa nyproggband.

Det är med skräckblandad förtjusning vi tackar ja till spelningarna vi erbjuds. Ska vi verkligen damma av vår utrustning och bege oss ut i vida världen (läs Katrineholm) och spela vår musik? Och, jo. Det är klart vi ska!

Mama Morrigan skapades för hundra år sen (läs cirka 5). Det var Sofia Arvidsson, Therese Fasth och så jag. Eftersom vi alla gillade att sjunga och spela så undrade Sofia om det inte kunde vara smart att repa lite. Lattja lite. Och jo, visst vore det smart! Så vi gjorde´t!

En spelning med lite covers och lite eget blev det, med blodad tand som resultat. Det är så fantastiskt roligt att dela med sig av texter som kommer från ens allra innersta innersta.

Bandet har förändrats under årens lopp. Sofia lämnade bandet. Istället hoppade Anders Bergfjord ombord på Mama-tåget. Trots att bandet nu bestod av två tjejer och en kille envisades man med att kalla oss tjejband. Helt okej, kalla oss vad ni vill. Bara ni lyssnar.

Sen klev även Karin Bergfjord ombord. Sofia har då och då kommit tillbaka.

Nu på fredag är det jag, Therese och Karin som ska spela.

Det mest härliga med alltihop nu är att texterna speglar de år som passerat. Mycket har hänt i våra liv och det går att skönja i våra sånger. Det är kärlek förstås. Det är tvivel och sorg. Det är... livet.

Här kommer texten till en av sångerna:

Först blev jag född, sen ska jag dö
Nu ska jag leva däremellan
Men att va´ sann emot mig själv
Är någonting som jag är sällan

Släpp mig fri ifall du kan men jag vet inte om
Jag kan ta mig någonstans om du inte ropar kom
Det är så tryggt här där jag är, det är så tryggt här där jag står
Varför våga se ett mål som man säkert aldrig når

Vem är jag och vem vill jag va´
Vem är jag och vem kan svara utom jag
Vem är jag och vem vill jag va´
Vem är jag, vart tog jag vägen på vägen till idag, på vägen till idag

Min vilja kryper fram ibland
Den kommer ut, ut ur sin dvala
Men vingen har jag kedjat fast
och jag har glömt att jag är svala

Släpp mig fri ifall du kan, men jag vet inte hur
Jag ska kunna flyga om jag inte sitter i min bur
Det här är allting som jag vet, det här är allting som jag kan
Kan man hitta någonting som man inte vet försvann

Vem är jag och vem vill jag va´
Vem är jag och vem kan svara utom jag
Vem är jag och vem vill jag va´
Vem är jag, vart tog jag vägen på vägen till idag, på vägen till idag


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0