IG i namn-minne

Jag har ett handikapp... Jag har äckligt svårt att komma ihåg namn. Jag menar ÄCKLIGT SVÅRT!

Det är ett handikapp som man inte får ha som lärare, det är faktiskt förbjudet enligt oskriven lag. Att jag har lätt för att minnas ansikten, personligheter, händelser med mera, hjälper föga.

Jag betygsätter en del av de klasser jag har, ty så fungerar som bekant skolan i Sverige. Idag undrade några elever som ska betygsättas, som går i en stor klass som jag träffar en lektion i veckan, om jag vet vad de heter allihop. Vad sjutton ska jag svara? Jag kan inte ljuga! Säger jag att "Javisst vet jag det" så kommer följdfrågan "Vad heter jag då?" Och det är 75 procents risk att jag inte vet det...

Jag svarade ärligt att nej, jag vet inte vad de heter allihop. Jag vet dock vilka de är, vad de lärt sig, hur mycket de anstränger sig... Men nej, jag vet inte vad de heter allihop...

Och därmed skrev jag under min egen dödsdom, jag vet det... Jag vet att de nu tänker "Hur f*n kan hon betygsätta mig om hon inte ens vet vad jag heter..."

Och... Vad ska jag säga?!!

Kommentarer
Postat av: Annicka la producenta de tutta

Det viktigaste är ju att du vet vad de presterat och vilket "ansikte" som presterat vad...sen är det ju bara att kolla i en skolkatalog...jag har samma problem, sätter dock ej betyg, men jag brukar tänka att det är för att jag är mer intresserad av personligheten än namnet = etiketten på personen.

2009-11-05 @ 22:11:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0