Blodboll i huvet! (Varning för starka bilder)

Nu har jag varit hos läkaren. Det visade sig att min knöl på skallen inte var någon atherom (talgkörtelcysta) som man först hade trott. Näpp, det var tydligen en gammal blodboll. Mysigt va? Som ett blåmärke som samlat på sig massa blod så det blivit en bula.

Therese Fasth följde med mig till doktorn och dokumenterade alltihop. Skåda och njut:

blod
Först fick jag vackert betala 150 kronor.

blod
Sen blev jag rakad och tvättad.

blod
Undersköterskan förberedde bedövningen.

blod
Så kom farbror (?) doktorn och förberedde inför borttagandet av atheromen. Först bedövning. Sedan var planen att man skulle göra ett snitt för att kunna klämma ut talgkörteln och skära loss den.

blod
Nålen kördes in i bulan och det dröjde inte många sekunder förrän doktorn börja säga ord som "Fascinerande", "Intressant" och liknande. Dessa ord kändes märkliga att lyssna till när man låga på en brits och fick sin huvudknöl behandlad...

blod
Det som fascinerade doktorn var att det inte alls var en atherom, utan en samling av gammalt blod i kärlen. Han lyckades suga ut blodet med sprutan så bulan blev tömd. "Har du slagit dig i huvudet, i ett badrumsskåp eller nåt?" undrade doktorn. Det är inget jag kan minnas att jag gjort, men man slår sig ju lite överallt mest hela tiden tycker jag.

blod
Förhoppningsvis är knölen borta nu. Man behövde aldrig skära. Det räckte med sprutan idag. Men har jag otur så fylls bulan på igen, och då kan man behöva ta bort blodkärlen som sitter just där. Då är det ett lite klurigare ingrepp.

blod
Undersköterskan la ett tryckförband på den före detta bulan.

blod
På fredag ska jag till doktorn igen, så han får kolla om kärlen slurpat åt sig en massa blod igen, eller om det räckte med dagens ingrepp.

Håll tummarna för att det inte behövs karvas!

Tack Therese för att du följde med och dokumenterade. Tack doktorn och undersköterskan för att ni med glädje ställde upp på att bli fotograferade. Tack Carenina för att du var barnvakt åt Liam.

Kommentarer
Postat av: Thomas

Skönt att ingreppet gick bra i alla fall. Tummar hålls för framtiden.

2009-07-28 @ 12:11:23
Postat av: Matte Hellcore

Ha, ha...ni är allt bra sjuka ;-) Mycket intressant att följa med dock! Skönt att den mystiska bölden nu är borta! Mvh Matte

2009-07-28 @ 13:29:03
Postat av: Annicka

Men guuud! Jamen jag sa ju att de kan väl bara ta en spruta och dra ut det som är i knölen...och det gjorde dem...ha,ha...man är ju lite läkare själv ändå. OCH skönt att det gick bra! Om det blir en nästa gång så kan jag göra ingreppet åt dig...är ju faktiskt undersköterska och dra ut vätskor ur knölar har man ju gjort endel i sin undersköterskekarriär...

2009-07-28 @ 20:39:07
Postat av: Micke

Oki då får vi hålla tummarna.

Må väl.

2009-07-28 @ 23:06:06
URL: http://pappamicke.blogg.se/
Postat av: Bergfjords

Schysst bandage! Som på film tycker vi...

2009-07-28 @ 23:35:40
Postat av: anki

Bloggens namn; välkommen till mitt huvud, blir extra passande i detta inlägg! hehe

2009-07-29 @ 08:04:22
URL: http://ankis.blogg.se/
Postat av: Monica Lönn

Det var dramatiskt att följa. Kommer du att ha bandaget en längre tid? Kanske bäst att du lindar om händerna också så du inte kliar dig i huvudet. men..då kan du ju inte diska, städa, sköta tvätten, reparera hus mm. Det är nog lite synd om dig i alla fall.

Sköt om dig!

2009-07-29 @ 09:57:51
Postat av: Joakim

Okej, men då kan jag tänka mig att den är bra! :)

2009-07-29 @ 19:01:02
URL: http://laang.blogg.se/
Postat av: Therese

Du var så modig hela tiden! :)

2009-07-30 @ 21:03:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0