SKOGSRÖJET, VÄNTAN OCH GLÄDJE

I lördags var jag och min son Charlie på Skogsröjet i Rejmyre. En fyraårig rockfestival som är helt dundermysig!

I år medverkade band som Melody Club, Hardcore Superstar, HEAT, Saxon och Lillasyster. Sistnämnda band lockade mig allra mest. Jag har aldrig sett Lillasyster live förut och mina förväntningar var jättehöga.

Så här blev det:

19:30 Charlie och jag anländer till Rejmyre. Resan gick snabbt och smidigt och det var busenkelt att få parkering. Väl inne på festivalområdet får vi reda på att schemat är ändrat. Lillasyster ska spela 00:30 istället för 23:00. Detta på grund av att dom inte vill spela samtidigt som Saxon. Suck... Vi som tänkt åka hem vid midnatt. Hur ska vi orka?

Vi lyssnar lite på Melody Club. Trevligt, trevligt. Skönt att det är bra väder också! Charlie införskaffar två Helloweenskivor.

20:00 Heat kör igång på mellanscenen. Mysigt helylle band med välformade frisyrer. Klassisk rock. Trevligt, trevligt.

21:00 Charlie och jag delar på en megasmarrig vildsvinskebab innan vi går till Stora scenen och lyssnar på Hardcore Superstar. Problem med elektriciteten... Men det stör inte helhetsintrycket så värst. Trevligt, trevligt.

Efter Hardcore Superstar (slutar spela 22:10) blir det en stunds väntan. Inget särskilt vi vill lyssna på. Saxon ska börja spela 23:10. Börjar bli lite kyligt i luften. Varför hade vi inte med något att sitta på. Charlie börjar gäspa en smula... Kommer det bli något Lillasyster? Åh, jag vill ju...

Klockan blir 23:00. Fy så trötta vi är. Särskilt Charlie. Vi köper lite fika för att piggna till. Charlie köper en Pantheraskiva och en Metallicaskiva. Vi försöker hålla humöret uppe. Jag börjar inse att chansen att vi kommer se Lillasyster är rätt liten...

23:10 Nu ska Saxon börja. Men det gör dom iiinte. Charlie och jag sitter på bänkar i fikatältet. Vi sitter där och blir mer och mer frusna eftersom vi är stilla. Men vi orkar inte stå heller... Kan inte Saxon börja snart?

23:30 Saxon haver ICKE börjat. Charlie har lagt sig och somnat... En pappa med sina två smågrabbar i tioårsåldern sätter sig bredvid oss. Grabbarna är trötta och sura. Pappan ler ansträngt och försöker få killarna på bättre humör. Det lyckas inte så bra...

Charlie sover
Charlie sover i mitt knä.

23:50 (Ungefär) Saxon börjar!!! Hurra! Jag ser dom långt där borta på Stora scenen. Efter någon låt vaknar Charlie. Han fryser så han skakar och hans ögon är svullna av trötthet. "Jag vill hem" säger han. Jag förstår honom. Suck... Inte mycket att göra åt saken. Vi lämnar bänken, stela som två gamla... gamla... väldigt stela saker.

Innan vi lämnar Röjet går vi fram till Stora scenen så vi åtminstone kan säga att vi sett Saxon ordentligt. Vi konstaterar att Saxon är ett mycket tråkigt band. Inte alls i vår smak.

00:05 Vi passerar mellanscenen när vi är på väg från Röjet. Charlie har piggnat till en liten aning. Vi ser Lillasysters backdrop. Hm... Nu är det ju "bara" 25 minuter kvar tills Lillasyster ska börja. Vi kanske kan vänta på dom och lyssna på EN låt...

Charlie och jag ställer oss längst framme vid kravallstaketet och bestämmer oss för att vi åtminstone ska ha fått en skymt av det band vi kom till Röjet för att se!

00:30 Ja, nu skulle ju Lillasyster börjat spela. Men det gör dom inte... Saxon kör fortfarande på Stora scenen och vi misstänker att Lillayster står fast vid sitt beslut att inte spela samtidigt. Så... Det är väl bara att vänta på att Saxon ska sluta då?

00:35 Saxon kör fortfarande. Och det är nu pappan med sina två söner lämnar Röjet. Pappan är icke glad... Jag läste i gästboken på Skogsröjets hemsida att pappan var mycket besviken, för det var ju Lillasyster dom velat se. Men klockan 00:35 gav dom alltså upp. Tröttheten och frusenheten vann över tålamodet.

00:50 Saxon kör fortfarande. Det står massa folk tillsammans med Charlie och mig framför mellanscenen och väntar på Lillasyster. Vore kanske smart om någon personal meddelade hur allt ligger till? Hur länge kommer det dröja? Charlie och jag diskuterar om vi ska strunta i alltihop. Men samtidigt så känner vi att eftersom vi väntat i nästan 2 timmar (med tanke på att Lillasyster från början skulle spelat 23:00) så är det himla dumt att ge upp nu?

01:10 Saxon spelar sitt sista ackord och DÅ HÄNDER DET!!! Lillasyster kör igång sin del av Röjet. OCH JÄDRAR I HAVET!!! Det är så bra så man nästan smäller av! Både Charlie och jag blir helt drabbade av det fantastiska scenframträdandet. Inte sjutton tänker vi lyssna på bara en fjuttig låt. Nej, vi stannar kvar och njuter för fulla muggar tills framträdandet slutar någon gång efter två.

Lillasyster
Lillasyster.

lillasyster
Lillasyster.

Mor och son lämnar Röjet, glada som små lärkor och trötta som två gamla... gamla... väldigt trötta saker.

Vi var hemma på Mårdstigen runt tre på natten. Charlie somnade ovaggad kan jag lova... Själv hade jag kommit in i någon skum andra andning. Så jag varvade ner med hjälp av lite gin vid min farm på Facebook.

Kommentarer
Postat av: Karin

Åå, det var nog den finaste festivalberättelse jag läst...

2009-08-31 @ 22:52:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0